Wednesday, November 5, 2008

Bukit Lawang, Sumatra, Indoneesia

Pole ammu siia kirjutada saanud.
Langkawilt lahkusin esmasp2eval. J6udsin veel 2ra k2ia krokodillifarmis , mis oli yks mu elu masendavamaid elamusi, ning loomulikult veel m2e otsas ja sebramoodi madu ka n2ha.

Seej2rel l2ksin Penangile, yheks 66ks, sest teatavatel lollidel asjaoludel oli mul j2rgmiseks p2evaks broneeritud lennukipilet Medani, Sumatrale.
Medan on v2ga mitmetahuline saar. N6medalt palju turiste ja kurja n2oga hiinlasi, aga v2ga huvitav arhitektuur (briti kolonisatsiooni ajast) ning ilusad templid. Kohtusin ka kohalike Couchsurferitega , kes v2ikest tuuri tegid. No need olid kyll maailma k6ige jutukamad tyybid, oiiii kui v2sitav!

Kokkuv6tteks v6in Malaisia kohta 6elda, et malaid on ysna laisad, ysna r2pased, aga ysna r66msad. Keegi eriti t66d teha ei viitsi, pigem siiberdavad niisama ringi. Malai keel on j2tkuvalt tugevalt m6jutatud inglise kolonisatsioonist ning umbes iga 10. s6na ytlevad nad inglise keeles. Kohtusin ka hiina juurtega tydrukuga (malaid ongi segu p2rismaalastest, hindudest, hiinlastest jne), kelle vanemad r22givad ainult inglise keelt, olles k2inud inglise koolis, mis oli tollal v2ga prestiizne.
Ja malai toit, v2hemalt enamus asju, mida proovisin, ei k6lba kyll kuskile! Magus ja soolane, liha-kala-kana koos... krevetid kestadega ja kartulid tigudega :S Loodan t6esti, et keegi kunagi Eestisse malai restorani ei tee, kohe l2heksid pankrotti.

Nyyd olen omadega Sumatral, Indoneesias. Sumatra on suuruselt maailma 6. saar ning Indoneesia maailma suurim saarestik ja maailma suurim moslemiriik samaaegselt. Aga see ei t2henda yldsegi seda, mida keskmine eurooplane arvaks. V2hemalt Sumatra moslemid on enamjaolt pehmed moslemid, kuna nende minevik on seotud ka animismi ja hinduismiga. Enamus moslemeist, keda olen kohanud, ytlevad, et elu on elamiseks ja alkohol -vahetevahel- joomiseks, palvetada paljud neist iga p2ev ei viitsigi ja nii m6nigi on isegi sealiha proovinud. Siga on k6ige r2pasem ja r6vedam loom maailmas korraliku moslemi arvates.

Sisenesin Indoneesiasse Medani kaudu, mis on Sumatra pealinn. Kahtlustan, et seal sain ka oma elu esimese korraliku kultuurishoki. Meeletult r2pane, haisev, ylerahvastatud, kole, ebaviisakad 22rmiselt pealetykkivad inimesed, katkised teed ja SUURTE aukudega k6nniteed... kolekolekole!!

Seej2rel, kohe j2rgmisel hommikul l2ksin nii k2hku kui sain bussijaama. Bussijaam oli veel hullem kui Medani kesklinn. Toiletist parem ei r22gi :D L2ksin kohalike bussi peale, mis pidi s6itma Bukit Lawangi, mu j2rgmisesse sihtkohta, u 4 tundi.
4 tunnist sai 7.
Bussist sai loomaaed.
Kui buss oli nii t2is, et rohkem rahvast peale ei mahtunud, roniti katusele. Buss ise t2hendas miniistmeid, kunstnahast (mmmm milline higitekitaja), v2ga valju indopoppi ja suurt hulka ahelsuitsetajaid, kaupmehi, kes igal v6imalusel midagi maha parseldada pyydsid. Helooo miss, veer aar juu going, veer aar juu froom, vat is eshtonia.
Tee oli sada korda hullem kui Kambodzas, mitu korda m6tlesin, et nyyd laguneb me buss, u aastast 82, lihtsalt tykkideks. Aknad v2risesid, vihma tilkus igalt poolt sisse. Aga keegi ei hoolinud, niiet pidin ka mina lihtsalt sellele vilistama.

Aga kohale ma j6udsin. Bukit Lawang on l2him asustatud kyla Taman Leuseri rahvuspargile, suurimale kogu Kagu-Aasias. Homme on plaanis dzunglisse matkama minna ja loodetavasti orangutangidega kohtuda. Kyla ise on jube nunnu, suure kohiseva j6e 22res. Iga vastutulev inimene ytleb tere. Ja umbes pooled neist tahavad mind kuhugi viia, mis on muidugi tyytu, aga v2hemalt on nad ylis6bralikud.
66bin yhes n2kases bungalows j6e 22res. Olin eile oma nn reisist superv2sinud ja proovisin juba 21 30 magama minna, millest ei tulnud muidugi midagi v2lja. Miks? Sellep2rast, et 66pimeduses ilmusid kuskilt v2lja kymned rotid ja hiired. Ei, ma ei karda neid, selles pole probleem. Aga nad teevad K6VA l2rmi. Ei aidanud mu k6rvatropid ega kaks patja peas. Myterdasid kuni hommikuni, piiksusid ja r66kisid, kaklesid ja s6id mu seepi. Ning kui ma u 4 ajal hommikul suutsin korraks magama j22da, jooksid nad yle mu jala.
Ja kuna meil on siin elekter ainult 18-23ni, ei saanud ma ka tuld p6lema panna. Mu pisike taskulamp, mis mu telefoni kyljes on, ei h2irinud neid absoluutselt, aga see-eest meeldis putukatele.
V2ljas polnud kedagi, kes mind aidata oleks saanud, ainult dzunglile iseloomulik kottpimedus. Kassi ei suutnud ka 66sel leida.

P2ris paljud kohalikud pole elu sees arvutit kasutanud v6i oma kylast kaugemale saanud. V2ga omap2rased inimesed, teevad imelikke nalju ja naeravad nagu hysteerikud. Nunnud tegelikult. Ja n2evad v2lja nagu Tarzanid. Eestlasi pole neist ykski varem kohanud, kyll aga nt soomlasi ja sloveenlasi.

6nneks on moshee kylast piisavalt kaugel ja mullade laulud minareti otsast ei kosta minuni 2ra, nagu kostis Medanis kell 4 hommikul. Ei, tegelikult on see ilus, kui nad inimesi palvusele kutsuvad, aga no halloo, mingi aeg v6iks ju magada ka. Kuigi ma kahtlustan, et indoneeslased eriti ei magagi, hommikul enne 7 juba elu keeb. Ja keesin ka mina koos oma rottidega :D T2na kolin teise kohta, seebi j2tan targu ukse taha, las pidutsevad seal.

Pilte ei saa seekord yles panna, arvuti on aeglasem kui eestlased pyhap2eva hommikuti.

Sellised lood...

2 comments:

Unknown said...

khh.. julge tüdruk ; D isegi ma kardaks rotte - nad ju nii targad võtavad nõuks ja tirivad su üks kord minema. Nii, et hea mõte, jah, jätta seep ukse taha. Tegelikult oleks id pidanud Kusti kaasa võtma. Aga tore lugeda, et sul seal aina põnevamaks läheb ;) sest, et katusel sõidaks isegi. Meil täna null kraadi. Võtsin oma pätsikarva kasuka kapist välja. Nüüd lähen elektripliiti ostma oma tulevase kodu tarvis. Aga sulle hüperlõbusat trippi ja jään järgmiste ilmekate olukirjelduste ootele..

jana said...

Hehee, yks kusti kuluks t6esti 2ra!
Sinu kasuka paneksid sumatralased ilmselt nahka, teeksid kookosekastme ja siis s66ksid k2tega.
Kuhu kolid, sinna V2ike-Ameerika kanti l6puks jah?